Najbardziej medialne brandy, czyli wyniki Top Marka 2013
Wyniki badania Top Marka 2013 ogłosiliśmy w warszawskim hotelu Hilton. Na zdjęciu przedstawiciele marek, które wygrały w poszczególnych kategoriach (fot. Piotr Król)
W szóstej edycji przygotowanego przez miesięcznik "Press" i PRESS-SERVICE Monitoring Mediów badania Top Marka, wyłoniono najbardziej medialne brandy w dziesięciu branżach. W tym roku analiza uwzględnia również popularność marek w Internecie.
W ramach badania Top Marka przeanalizowano publikacje o pięciu najczęściej wymienianych brandach z dziesięciu najczęściej opisywanych branż.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, najwięcej uwagi skupiała branża motoryzacyjna. W badanym okresie na temat pięciu najczęściej wzmiankowanych brandów w tym sektorze opublikowano w prasie łącznie blisko 60 tys. informacji. To efekt pracy ponad 4,5 tys. dziennikarzy (nie licząc tekstów podpisanych pseudonimami czy inicjałami). Pierwszą pozycję w rankingu branży motoryzacyjnej zajął Volkswagen – marka, na temat której odnotowano najwięcej publikacji (16,3 tys.).
W energetyce, drugiej najczęściej opisywanej branży w prasie, wygrała PGE Polska Grupa Energetyczna SA. Marka uzyskała najwyższą sumę punktów ze wszystkich pięćdziesięciu liderów wyłonionych w badaniu oraz najwięcej punktów za liczbę publikacji i zasięg w sektorze. Więcej punktów za wydźwięk informacji zdobył Tauron, który znalazł się na drugiej pozycji. PGE nie miało sobie równych również w sieci - poświęcono mu ponad dwukrotnie więcej materiałów niż drugiemu Tauronowi. Siłę marek tej branży zarówno w prasie, jak i w Internecie buduje sponsoring sportu.
TVN - Marka Marek w podsumowaniu pięciu edycji badania - po raz kolejny okazała się najbardziej medialną wśród brandów telewizyjnych. Warto zwrócić jednak uwagę, że zarówno TVP 2, która znalazła się na 3. miejscu, jak i Polsat (2.), TVP 1 (4.) oraz TVN24 zdobyły więcej niż lider punktów za wydźwięk publikacji. Jednocześnie ostatnia z nich okazała się marką najmocniejszą w Internecie.
Radiowa Trójka, która od dwóch lat wspinała się po podium, okazała się najmocniejsza w tegorocznej edycji. Wyprzedziła RMF FM i Radio Zet, które z kolei polepszyło swój wynik o jedną lokatę. W Internecie dominowały informacje na temat stacji RMF FM.
Układ miejsc w branży bankowej w porównaniu z ub.r. właściwie się nie zmienił, ale na miejscu 4. pojawił się nowy gracz – Bank BGŻ, i to z drugim wynikiem za wydźwięk. Liderem pozostał PKO Bank Polski, który uzyskał przeważającą liczbę punktów za liczbę publikacji i ich zasięg. Drugą lokatę zajął Bank Zachodni WBK przed Bankiem Pekao SA.
W branży ubezpieczeń PZU zostawiło rywali daleko w tyle, osiągając blisko dwukrotnie wyższą sumę punktów niż Allianz. Badanie publikacji internetowych potwierdza dominację PZU.
W telekomunikacji na miejsce pierwsze, przed markę Plus, wysunął się T-Mobile. W Internecie marce tej poświęcono więcej publikacji niż wszystkim pozostałym brandom w zestawieniu dla tej branży.
Istotna zmiana nastąpiła wśród sieci handlowych. Po pięciu latach Tesco ustąpiło w rankingu miejsca Biedronce. W sieci Tesco utrzymało jednak nieznaczną przewagę nad tegorocznym zwycięzcą w prasie.
W branży telefonów GSM kolejny raz liderem został iPhone, a największy skok zanotował Blackberry – z piątego na drugie miejsce.
W sektorze artykułów spożywczych najbardziej widoczny zarówno w prasie, jak i Internecie był ubiegłoroczny zwycięzca, marka Red Bull.
Zestawienia powstały na podstawie analizy ok. 230 tys. publikacji prasowych z okresu lipiec 2012–czerwiec 2013 roku. Po raz pierwszy wzbogacono je badaniem materiałów redakcyjnych umieszczonych w drugim kwartale br. na ok. 5 mln serwisów i portali internetowych. Badanie to pokazało pozycję w Internecie marek najsilniejszych w prasie oraz internetowy wizerunek brandów, które w zestawieniach prasowych zdobyły pozycję liderów.
Badanie Top Marka realizują miesięcznik „Press” i Press-Service Monitoring Mediów. Jego pełne wyniki prezentowane są w bezpłatnym dodatku do październikowego wydania „Press".
RD