Ringier Axel Springer Polska wprowadza nowy tygodnik w dniu debiutu "ABC"
Okładka tygodnika "ABC" i "Od A do Z".
Dziś na rynku debiutuje tygodnik wydawnictwa Ringier Axel Springer Polska "Od A do Z". Również dzisiaj startuje "ABC. Tygodnik Bezkompromisowy Aktualny Ciekawy" wydawany przez Grupę Medialną Fratria.
O ile tygodnik Fratrii od dawna był zapowiadany, to start magazynu Ringier Axel Springer Polska utrzymywano w tajemnicy do ostatniej chwili. Według naszych ustaleń tygodnik RASP skierowany ma być do czytelników, którzy nie sięgają po prasę codzienną. Wydawnictwo chce pozycjonować "Od A do Z" niżej niż tygodnik opinii. Będzie łączyć w sobie to, co oferuje tygodnik opinii, a więc szeroki przekrój tematów, a z drugiej strony nawiązywać do formy tabloidu, np. poprzez język stosowany w artykułach.
Tygodnik "Od A do Z" ma wychodzić co środa, czyli tak jak konkurent. Będzie mieć 48 stron w grzbiecie głównym i dodatkowo 32-stronicowy dodatek telewizyjny. Identyczną liczbę stron ma grzbiet główny "ABC" (plus dodatki - 60 stron). Łącznie "ABC" zawiera trzy grzbiety. Część gazetowa została poświęcona polityce, sprawom społecznym i biznesowi. Dołączony do pisma "ABC Magazyn" zaoferuje tematy emocjonujące czytelników w danym tygodniu, a dodatek "ABC Look" ma charakter rozrywkowy, formatem przypomina tygodnik opinii. Znajdują się w nim tematy lifestylowe oraz program telewizyjny.
Ringier Axel Springer Polska nie chciał rozmawiać na temat nowego magazynu. - Nie komentujemy - ucina rzeczniczka wydawnictwa Anna Marucha, pytana o nowy tygodnik.
Wydawca "ABC" nie ukrywa zdziwienia pojawieniem się na rynku pisma mającego tak wiele podobieństw. - Będziemy musieli się zmierzyć z dużym graczem. Myślę jednak, że wygra ten, który myśli o czytelnikach, a nie o walce z konkurencją - mówi Tomasz Przybek, prezes zarządu Fratrii.
W związku z utworzeniem nowego tytułu do Fratrii przeszło kilka osób z Ringier Axel Springer Polska. W kwietniu dyrektorem biura we Fratrii został Karol Skorupski, były dyrektor sprzedaży korporacyjnej w Ringier Axel Springer Polska, a ostatnio dyrektor sprzedaży Allegro i GG Network. Jego zastępcą został z kolei Marcin Ośmiałowski, były dyrektor ds. klientów strategicznych i agencyjnych w biurze reklamy prasy codziennej RASP.
- Najprawdopodobniej RASP uznał, że możemy im zagrozić i dobrą obroną będzie wydanie podobnego tygodnika. Zaskakujące, że tak duża organizacja musi reagować w takim pośpiechu na działania takiego małego wydawcy jak my - mówi Przybek. Fratria wydaje m.in. tygodnik "W Sieci" i miesięcznik "Fronda". Ringier Axel Springer Polska jest wydawcą m.in. dziennika "Fakt" i tygodnika "Newsweek Polska".
Tygodnik "Od A do Z" ma kosztować 2,50 zł, czyli o złotówkę mniej niż "ABC". - Cena jest ważnym determinantem. Mamy ją tak skalkulowaną, żeby całe przedsięwzięcie nie trwało tylko kilka miesięcy, lecz było rentowne w dłuższym okresie. Cena poniżej tej, którą proponujemy, sprawi, że konkurencyjnemu tytułowi trudno będzie się utrzymać na rynku - mówi Tomasz Przybek.
"Oba tytuły znikną" - prognozuje Sławomir Jastrzębowski, redaktor naczelny "Supre Expressu".
(KOZ, IKO, 22.04.2015)