Ponad połowa użytkowników Facebooka nie pamięta, co ostatnio polubiła
Aż 52 proc. badanych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych nie potrafiło powiedzieć, jaką markę na Facebooku ostatnio polubili.
Nazwę profilu, który posiadacze konta na Facebooku w ostatnim czasie polubili, wskazało jedynie 18 proc. badanych, po 15 proc. przyznało zaś, że nigdy nie polubiło marki oraz że nigdy nie klika w "Lubię to".
Autorzy badania tłumaczą, że w dobie coraz większej popularności Facebooka obecność firm w serwisie już nie dziwi, a kliknięcie w przycisk "Lubię to" to często wpływ krótkotrwałego i niewiele znaczącego impulsu.
- Te 18 proc. to świadomi konsumenci klikający w "Lubię to". Jedynie nieznaczna część społeczeństwa świadomie funkcjonuje w sieciach społecznościowych, resztę można nazwać leniwymi konsumentami - zauważa Natalia Hatalska, autorka bloga o marketingu. - Wciąż nie rozumiem, dlaczego marketerzy cały czas stawiają na zasięg w działaniach w społecznościach, a nie na zaangażowanie. Użytkownicy social media zostawiają ogromną ilość danych o sobie, a to stanowi bazę dla naprawdę wielu branż - dodaje.
Wyniki badań podają w wątpliwość przeświadczenie specjalistów od reklamy internetowej, którzy pytani przez IIBR w ub.r. o oddziaływanie fan page wskazywali, że dzięki nim odbiorcy są w kontakcie z daną marką lub firmą (78 proc.) oraz lepiej o niej myślą (68 proc.).
- Trzeba pamiętać, że 50 proc. kampanii prowadzonych na Facebooku jest niezauważanych przez odbiorców - mówi Hatalska. - Z badania można wyciągnąć wnioski, że to trend generacji "L", która klika na potęgę i bardzo często nie potrafi odpowiedzieć, w co klika i właściwie dlaczego - stwierdza. (AT)
(27.08.2012)